One of these things first

12Jul12

Vi har en valfri 7,5-poängskurs under höstterminen. På vår institution kommer det gå en kurs i immateriella rättigheter som många av mina kursare kommer gå. Den låter visserligen intressant, men jag kände inte riktigt för den så jag sökte några andra kurser istället. Det var egentligen inte någon av dem heller som kändes klockren, men jag är mer sugen på dem än den andra kursen. Problemet är nu att jag kom in på tre av fyra kurser och jag inte vet vilken jag ska välja. Vilken är mest användbar? Vilken kommer vara roligast? Vilken passar bäst i min examen? Jag har ingen som helst aning och nu måste jag snart bestämma mig.



6 Responses to “One of these things first”

  1. 1 Martin

    Ta Litteraturförmedling i teori och praktik, tycker den verkar bäst

    • 2 Ellen

      Det var den jag valde först, men så blev jag rädd att den var för likt sånt vi redan läst. Plus att den är på helfart, inte distans. Men jag skulle ju kunna tacka ja till den och någon annan och om schemat inte funkar så kan jag bara välja distanskursen. Kanske.

  2. 3 Mimmi

    Synd att tvåan blev inställd! Jag skulle nog välja trean, mest för att variera mig från genuskurserna. 😉

    • 4 Ellen

      Jag är lite sugen på genus eftersom det är längesen jag läste, skulle vilja uppdatera mig lite. Men nu tackade jag ja till 3 & 4, bara för att ha backup i fall att någon av dem blir inställd.

  3. 5 Carola

    Alla verkar intressanta! Förstår att du har svårt att välja. Genuskursen är ju intressant eftersom du då får en ganska tydlig inriktning på dina studier och en ytterligare fördjupning av sådant du redan läst. Populärlitteratur är ju säkert alltid relevant eftersom det är sådana böcker du kommer att få frågor om. Dock förändras väl det över tid också, så det beror på vilket fokus kursen har. Litteraturförmedling känns användbart som bibliotekarie och kan säkert vara något som sticker ut på ditt CV sedan, bland de andra som söker jobb. Jag tror att bibliotekariens roll kommer att gå mer och mer mot litterturförmedling nu när man inte längre har hand om utlåning och återlämning lika mycket (antar att det är automatiserat även där du bor) och då även informationssökningen kan få en mindre roll när allt fler söker info själva på nätet och i databaser. Så du kommer kanske att ha störst nytta av litteraturförmedling, men sedan kanske någon av de andra kurserna är roligare 🙂 Dock svårt att ge bra råd när man inte läst kursbeskrivningarna.

    • 6 Ellen

      Bra synpunkter! Har tackat ja till trean och fyran och kommer troligtvis läsa litteraturförmedlingskursen om den inte råkar bli inställd. Vi har ju redan haft en del om det, men tror ändå att den skulle kunna vara givande.


Lämna en kommentar